Vandaag de dag wordt inspiratie meestal gezien als iets aangenaams. Iets nastrevenswaardigs zelfs. Hoe vaak prijzen professionals zich niet aan met termen als ‘een inspirerende verbinder’ of ‘een leider die inspireert om …’? Een Google zoektocht op ‘een inspirerend persoon’, levert meer dan 5,5 miljoen hits op. De term inspiratie zelfs meer dan 51 miljoen zoekresultaten. Het houdt ons bezig dus. Vanwaar onze fascinatie met inspiratie?
Vooral omdat het toch een beetje magisch aanvoelt. Het inspiratiemoment opent een stortvloed aan ervaringen. We krijgen er zin van. Het windt ons op en zorgt dat we zeker weten. Het plotselinge moment van inspiratie triggert bovendien het beloningssysteem in ons brein en daar houden we van! De verrassing van het plotselinge inzicht en de opluchting die we ervaren omdat we iets ingewikkelds hebben opgelost, dragen nog eens extra bij aan het plezierige karakter van het moment.Het creëert enthousiasme en energie om iets tastbaars in de wereld te zetten.
De point van dit alles? Dat is dat we vooraf eigenlijk niet goed kunnen zeggen met ons bewuste brein wat inspiratie brengt. Mijn best guess is dat elk van ons in zijn of haar eigen poel van kennis, ervaringen en observaties allerlei mogelijke raakpunten heeft. Tegelijkertijd weet ik uit mijn professionele ervaring als adviseur in veranderingsleiderschap dat inspiratie ook goed op te roepen is. Dat kan bijvoorbeeld al zo eenvoudig zijn als het gebruik van beelden tijdens sessies om op nieuwe ideeënstromen te komen. En aan de hand daarvan nieuwe oplossingen te creëren. Mijn advies wordt vooral daar ingeroepen waar een organisatie een situatie aan de hand heeft, waarvan men eigenlijk niet goed weet hoe het proces aan te vliegen om een oplossing te ontwikkelen. In vakjargon worden die situaties ook wel wicked problems genoemd, als tegenhanger voor de zogenaamde good problems.
Good problems zijn stap voor stap -bewust- op te lossen. Met analyse en een stappenplan of projectmanagement. Of met een inhoudelijk deskundige die weet wat te doen. Als men die kennis en ervaring niet in de organisatie heeft, kan een consultant heel efficiënt de oplossing brengen. Wicked problems, daarentegen, zijn hardnekkige problemen die de neiging hebben om juist te verergeren als je ze behandelt als good problems met een stappenplan en logische analyse. Het is meer een kluwen draad die erger in de knoop raakt als je aan een willekeurig draadje trekt. Het omgaan met een wicked problem dat veel aspecten en open eindjes heeft en complex is, vergt creatief denken. En niet alleen van een ingehuurde consultant, maar juist van de mensen en leiding ín de organisatie die al zo lang kampen met het wicked problem, waar ze allemaal hun tanden al op hebben stuk gebeten.
Dit is een fragment uit een artikel van Branko Broekman dat verscheen in het NLP tijdschrift Inzicht in de zomer van 2021. Wil je het hele artikel ontvangen? Stuur dan een mail naar de School of Creative Thinking..