Terug naar overzicht

Kook eens met het ei van Columbus

School of Creatieve Thinking - Artikel - Kook eens met het ei van Columbus

Wel eens een ‘halve brainstorm’ meegemaakt? De creatieve sessie start met een inspirerende vraagstelling en met groot enthousiasme worden véél ideeën geopperd. Aan het eind van de sessie hangt er een rijke oogst met Post-its aan de muur. De sessie blijkt een succes, het ei van Columbus is gevonden! Eén idee springt er door zijn eenvoud en potentie met kop en schouders bovenuit. De resultaten worden meegenomen voor vervolg, het idee zal worden uitgewerkt in een actieplan en iedereen wordt hartelijk bedankt voor zijn of haar inzet. Tot zover alle reden voor optimisme, toch?

Tja… ‘The proof of the pudding is in the eating’, in goed Nederlands ook wel vertaald met ‘de praktijk zal het uitwijzen’. En in de praktijk wil het nog wel eens gebeuren dat goede ideeën toch niet gerealiseerd worden. Hoe dat zo?

Laten we de metafoor van het ei en de pudding nog even doortrekken. Met een ei alleen heb je nog geen pudding. Daar heb je ook nog melk en suiker voor nodig, misschien een vanillestokje om er wat meer smaak aan te geven. Maar zelfs als je alle ingrediënten hebt, dan staat er nog steeds geen pudding op tafel. De ingrediënten moeten worden gemengd en gekookt. Gelijk zo werkt het met het een goed idee. Een goed idee –ons ei van Columbus- is nog geen oplossing voor de vraag waar de creatieve sessie om begonnen was. Een goede oplossing is een mengsel van een aantal ideeën, die –mits goed bereid- leiden tot de transformatie van het ei naar een aanlokkelijke pudding, waar we graag van willen proeven.

We zappen even terug naar de halve brainstorm. Wat er eigenlijk is gebeurd, is dat er een essentieel ingrediënt is geselecteerd. En dat terwijl we ook nog een rijkheid aan aanvullende ingrediënten aan de muur hebben hangen! Extra elementen die het idee completeren. Wat nog mist is een goede convergentie. In andere woorden: de andere helft van de brainstorm. Waar in de eerste helft divergeren belangrijk is om geschikte ingrediënten te verzamelen, is het in de tweede helft de kunst om stapje voor stapje naar een concrete, levensvatbare oplossing toe te werken. Eén die tot de verbeelding spreekt.

We zoomen eens in op de stapjes van de tweede helft. Welnu, ons ei van Columbus staat nog steeds klaar. Tijd om er mee te kokkerellen! Het eerste dat ons te doen staat is de aanvullende ideeën te selecteren. We gaan eens shoppen in onze muur van ideeën, zoals een kok de markt afstruint op zoek naar de beste combinaties. Zodra we tevreden zijn over de gekozen ingrediënten, slaan we daarmee aan het ontwikkelen.

Vanaf nu betreden we onverkend terrein. Een bijzonder moment, omdat we op het punt staan om iets nieuws en nuttigs te creëren. Een concept oplossing, wel te verstaan. Het moment waarin we gaan experimenteren om de afzonderlijke ingrediënten te transformeren tot een samenhangend geheel. We voegen ideeën samen om de potentie van het ei waar te maken. We passen aan, verrijken met details. Misschien vervangen we wel elementen door nieuwe. Net zolang totdat we enthousiast zijn over ons concept. Daar staat ie dan in onze keuken; de damp slaat er nog van af. We hebben zojuist een nieuwe pudding gekookt, de lekkerste ter wereld! Althans, dat is onze overtuiging.

Klaar voor de derde stap, het activeren van het concept. Zoals een kok zijn nieuwe gerecht laat proeven aan een panel, zo gaan wij ons voorstellen wat de buitenwereld vindt van onze creatie. We houden het concept nog eens goed tegen het licht. We bekijken de voor- en nadelen door de bril van de buitenwereld. Kunnen we de voordelen nog versterken? Hoe kunnen we de nadelen van het concept ombuigen tot een voordeel? Wie is een ambassadeur bij het realiseren van ons concept? Hoe maken we van tegenstanders medestanders? Al polijstend wordt het concept robuust gemaakt voor de werkelijkheid van alledag.

Voilá, onze pudding ligt beeldschoon opgemaakt op de borden. Klaar om de toets van de buitenwereld glansrijk te doorstaan. Tenminste…bijna. Als een laatste toefje bekijken we nog welke acties ons te doen staan om de buitenwereld kennis te laten maken met onze creatie. Voor de ‘proof of the pudding’, gekookt met het ei van Columbus.

Smakelijk!

Branko Broekman